سرخط خبرها
گزارشی از مشکلات خودرو‌های فرسوده در حاشیه کوچه‌ها

سد معبر با ماشین قراضه

  • کد خبر: ۳۱۲۰۹
  • ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
سد معبر با ماشین قراضه

محمدرضا فیضی - از کوچه‌پس‌کوچه‌های منطقه که می‌گذری گاهی در حاشیه خیابان خودرویی را می‌بینی که نه چرخ دارد و نه شیشه! با کوله باری گردوغبار رها شده و بخشی از یک خیابان را اشغال کرده است. این خودرو‌ها افزون بر اینکه چهره محله را زشت می‌کند، شب‌ها محلی برای خواب بعضی از معتادان یا کارتن‌خواب‌هاست! شهرداری منطقه ما از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۰۰ دستگاه خودرو فرسوده و رهاشده از محله‌ها جمع‌آوری و به پارکینگ منتقل کرده است. در این گزارش با چند شهروند هم‌کلام شدیم و در ادامه پاسخ شهردار منطقه را در این‌باره دریافت کردیم.

محله خواجه‌ربیع و بهمن، دروی، بلال و مسلم جزو محله‌هایی است که خودرو فرسوده در حاشیه خیابان بیشتر به چشم می‌خورد. حسین افضلی، شهروند و کاسب محله بهمن، از وجود این‌گونه خودرو‌ها حسابی گله‌مند است و می‌گوید: کوچه‌ای که ما ساکن هستیم عرض آن ۸ متر است، متأسفانه ۳ ماهی می‌شود که یک خودرو پیکان وانت بدون پلاک در حاشیه این کوچه به امان خدا رها شده و برای رفت‌وآمد دیگر خودرو‌ها مشکل‌ساز شده است.
وی بیان می‌کند: اول گمان کردم این خودرو سرقتی است، اما وقتی با یکی از همسایه‌ها موضوع را در میان گذاشتم متوجه شدم، یکی از همسایه‌ها این پیکان وانت از رده خارج را قسطی خریده است و حالا با کارت سوخت خودرو کار می‌کند! پیکان وانت آقای همسایه ماهانه ۴۰۰ لیتر بنزین دارد و اکنون بنزین داخل کارت را زیر قیمت جایگاه یعنی لیتری ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان می‌فروشد اگر حسابی سرانگشتی بکنیم در ماه ۸۰۰ هزار تومان کاسب است! حالا این کسب درآمد به چه قیمتی باشد برایش مهم نیست!
در ادامه این گزارش به حاشیه خیابان شهید چراغچی سری زدیم. حدفاصل شهید چراغچی ۱ تا ۹ تعداد تعمیرگاه‌های خودرو زیاد است. البته تعداد خودرو‌های فرسوده هم در این محدوده کم نیست. عباس محمدی، از ساکنان محله، می‌گوید: در حاشیه خیابان چند خودرو فرسوده وجود دارد که ماه هاست در پیاده‌رو گذاشته شده و برای شهروندان مشکل ایجاد کرده است. معمولاً تعمیرگاه‌های خودرو وسایل نقلیه را در پیاده‌رو تعمیر می‌کنند و در بخش دیگر پیاده‌رو هم همین خودرو‌های فرسوده پارک شده است که تردد شهروندان را مختل می‌کند.
وی در ادامه بیان می‌کند: پارک طولانی‌مدت خودرو‌های فرسوده باعث می‌شود؛ رفتگران نتوانند به‌خوبی نظافت کنند و زباله در اطراف و زیر خودروها رها شود. مدتی قبل بوی نامطبوعی در محله پیچیده بود. با یکی از همسایه‌ها به دنبال منشأ این بوی بد بودیم بالاخره پس از دو روز دیدیم که گربه‌ای زیر یکی از همین خودرو‌های فرسوده مرده و بوی تعفن ایجاد کرده است.
محمدی در پایان می‌گوید: باوجود اعتراض همسایه‌ها، مالکان خودرو‌ها مانع از انتقال این خودرو‌ها از کوچه به پارکینگ خودرو‌های اسقاطی می‌شوند و گاه درگیری‌هایی میان همسایه‌ها بر سر این موضوع پیش می‌آید. از مسئولان درخواست داریم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.
با یکی دیگر از شهروندان منطقه که خود مالک خودرو فرسوده است، گفتگو می‌کنم. او از اینکه خودرویش در حاشیه کوچه پارک شده، رضایت چندانی ندارد و دراین‌باره می‌گوید: ۲ سال قبل همین خودرو آریا را می‌خواستم تحویل بدهم و خودرو جدیدی ثبت‌نام کنم متأسفانه مراکز اسقاط حاضر هستند با قیمت خیلی پایینی خریداری کنند از طرفی تصمیم گرفتم خودرویم را در یکی از پارکینگ‌های شهر بگذارم که سالانه حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه آن می‌شود! با این شرایط دیدم بهترین کار این است که خودرو را جلوی منزلم پارک کنم تا شرایط خوبی مهیا شود و بتوانم خودرو دیگری خریداری کنم.
شهردار منطقه ۳ برای حل این مشکل طرح تشدید جمع‌آوری خودرو‌های فرسوده را در دستور کار خود قرار داده است.
حجت فرقانی در تشریح این خبر گفت: خودرو‌های فرسوده‌ای که برای مدت طولانی در معابر اصلی و فرعی رهاسازی شده و بلاتکلیف مانده‌اند، نیرو‌های خدمات شهری و اجرایی منطقه جمع‌آوری می‌کنند.
وی با بیان اینکه این اقدام در راستای رفع مشکلات سد معبر انجام می‌شود، بیان می‌کند: ابتدا اخطاریه برای جمع‌آوری خودرو اسقاطی به مالکان صادر می‌شود و در صورت توجه نکردن مالک، شهرداری بر اساس مجوز‌های قانونی به انتقال خودرو به پارکینگ اقدام می‌کند.
فرقانی یادآور شد: طبق تبصره یک‌بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداری، سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌رو‌ها و استفاده غیرمجاز از آن‌ها و میدان‌ها، پارک‌ها، معابر عمومی برای کسب، سکنی یا هر عنوان دیگری ممنوع است، بنابراین شهرداری مکلف است از این اقدام جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن به وسیله مأموران خود اقدام کند.
شهردار منطقه با اشاره به اینکه متأسفانه هستند خودرو‌هایی که به دلیل رسیدن به سن فرسودگی صاحبانشان، آن‌ها را در حاشیه معابر شهری رها کرده است و سراغی از آن نمی‌گیرند، تأکید کرد: خودرو‌هایی که عمرشان به اتمام رسیده و با چهره‌ای خاک خورده علاوه بر اشغال سطوح شهری، باعث ترافیک، بی‌نظمی عبور و مرور شهری و زشتی چهره عمومی محلات شده‌اند که این مهم تأثیر منفی بر روان فردی و اجتماعی شهروندان دارد.
وی در پایان بیان کرد: از ابتدای امسال بیش از صد خودرو جمع‌آوری‌شده است و طرح تشدید جمع‌آوری با جدیت ادامه دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->